PRIAMA DEMOKRACIA – nič jednoduchšie !

11. augusta 2013, Karácsony Gabriel, Nezaradené

Ako dosiahnuť, aby politika slúžila občanom a nie naopak ? Základom je referendový zákon ! Ak ten pretlačíme, tak má občan vyhrané ! Netreba nám žiadne iné volebné programy, lebo občania si cez referendový zákon usporiadajú všetko, čo ich trápi vo fungovaní spoločnosti. Úlohou politikov potom bude, pripravovať návrhy riešení a predkladať ich občanom na schválenie.

Koncepcia referendového zákona, v mojom podaní :

I. Občania – voliči majú mať rovnakú možnosť zákonodárnej iniciatívy, ako ktorýkoľvek poslanec v parlamente. Od tohto treba odvodzovať kvórum petičných podpisov na iniciovanie podania návrhu bežného zákona do parlamentu, alebo na vyhlásenie referenda. Kvórum na podanie návrhu ústavného zákona bude dvojnásobné.
Poznámka : Ak máme 4,5 milióna voličov a 150-členný parlament, potom na zvolenie jedného poslanca treba v priemere 30 tisíc hlasov. Znamená to, že na podanie návrhu zákona treba aspoň 30 tisíc podpisov. Ak by išlo o návrh ústavného zákona, bude treba 60 tisíc podpisov.

II. Po podaní návrhu zákona, zo strany občanov, podporeného príslušným počtom petičných podpisov, parlament je povinný tento riadne prerokovať a hlasovať o jeho prijatí.
Parlament zákon buď prijme, alebo nepríjme. Ak ho nepríjme, musí byť vyhlásené referendum o prijatí tohto zákona.
Ak bude referendom zákon prijatý, bude mať platnosť riadne schváleného zákona. V takomto prípade, prezident republiky udelí parlamentu výstrahu, lebo zle odhadol vôľu väčšiny voličov.

III. O každej otázke, ktorá je predmetom referenda, musí byť preukazne informovaný každý volič, vrátane informácie o možných a známych, kladných aj záporných aspektoch prijatia, či neprijatia príslušného zákona. Pri naplnení tejto podmienky sa referendum uskutoční a bude platné pri akejkoľvek účasti voličov.

IV. Predmet hlasovania v referende je prijatý ako zákon, ak zaň hlasovalo 50 a viac percent zúčastnených voličov a súčasne bola nadpolovičná väčšina dosiahnutá najmenej v polovici okresov (regiónov) krajiny. Ak predmet v referende nebol prijatý, o tom istom predmete sa môže znovu hlasovať najskôr po 3 rokoch.

V. V prípade, ak prezident republiky, v priebehu jedného roka, udelí parlamentu tri výstrahy, v zmysle bodu II., je povinný parlament rozpustiť a nariadiť nové voľby do parlamentu.

VI. Hlasovanie v referende musí byť umožnené v časovom rozmedzí minimálne desiatich dní, a to rôznymi formami hlasovania, s využitím dostupných technických prostriedkov, bez nutnosti priamej fyzickej prítomnosti voliča na určitom mieste.

VII. Hlasovací systém musí byť prepojený s centrálnym registrom občanov a musí vylúčiť možnosť opakovaného hlasovania tým istým voličom. Znamená to, že centrálny register elektronicky tiež vyhodnotí hlasovanie, v členení na okresy, bez potreby zriaďovania volebných komisií na sčítavanie hlasov.

VIII. V referendovom zákone musí byť upravené, ktoré otázky nemôžu byť riešené referendom. Napríklad, predmetom nemôžu byť otázky vedúce k potláčaniu všeobecne uznávaných ľudských a občianskych práv a k zjavnej diskriminácii akejkoľvek skupiny občanov.
Tiež nemôžu byť predmetom referenda otázky, ktoré sú v rozpore s už platnými medzinárodnými zmluvami a dohovormi, pokiaľ nie sú predmetom samotné tieto zmluvy a dohovory. Ak by predmetom boli medzinárodné zmluvy a dohovory, potom musí ísť o návrhy ústavných zákonov.

IX. Otázky ústavy a jej zmien a doplnkov, musia byť vždy riešené referendom. Referendom môže byť zbavený mandátu poslanca ktorýkoľvek poslanec, pričom platia pravidlá, ako pri ústavných zákonoch.

Vo vzťahu k referendovému zákonu, niektoré aspekty fungovania parlamentu a poslancov v ňom.

Poslanec má právo zákonodarnej iniciatívy. To znamená, že poslanec predloží návrh zákona, parlament ho prerokuje a buď ho príjme, alebo nepríjme. Ak ho nepríjme, predkladateľ ho môže stiahnuť, alebo ho predložiť voličom ako predmet referenda, bez potreby zbierania petičných podpisov. V takomto prípade je vyhlásenie referenda povinné. Ak bude predmet v referende prijatý, bude mať platnosť ako zákon prijatý v parlamente. Ak však predmet bude v referende odmietnutý, predkladateľ obdrží od predsedu parlamentu výstrahu. Po troch výstrahách v priebehu jedného roku, poslanec stráca mandát poslanca a nastúpi náhradník.

Poslanci a politické strany veľmi rýchlo pochopia, že ak budú prijímať protiľudové, či zlé zákony, prídu o svoje mandáty. To isté platí aj v prípade korupčného, alebo iného amorálneho správania sa poslancov. Občania budú mať možnosť poslancov odvolávať a vetovať nimi prijaté zákony, ktoré väčšine občanov nevyhovujú.